جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۸۷ - ۱۰:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیوان عالی اتیوپی منگیستو هایله ماریام (Mengistu Haile Mariam)، رییس سابق دولت این کشور را به صورت غیابی به جرم نسل‌کشی به مرگ محکوم کرد.

خبرگزاری اتریش از آدیس آبابا گزارش داد، قاضی دستا گبرو (Desta Gebru) اعلام کرد این دادگاه بنا به درخواست مدعی‌العموم حکم حبس ابد منگیستو و 18 تن دیگر از مقامات رژیمش را به مجازات اعدام تغییر داده است.[حاکم سابق اتیوپی به نسل کشی متهم شد]

وی گفت: «آنها هزاران فرد بی‌گناه را شکنجه و اعدام کرده‌اند. این اقدامات از نظر حقوق اتیوپی نسل‌کشی محسوب می‌شود.»[روزگار تنبیه دیکتاتورها]

منگیستو در دسامبر 2006 پس از دادگاهی 12 ماه در 211 فقره شکواییه به خاطر نسل‌کشی و قتل مجرم شناخته و به صورت غیابی به حبس ابد محکوم شد.

شکایت‌ها به دوران دیکتاتوری او در سال‌های 1977 تا 1991 بازمی‌گردد. متهمان مسوول قتل قیصر هایله سلاسی و آبونا تفلووز، روحانی ارتدوکس و همچنین مرگ هزاران مخالف رژیم نظامی در سال‌های «ترور سرخ» 1977 تا 1978 شناخته شده‌اند.

تبعیدی در زیمبابوه
منگیستو پس از قتل ژنرال تفری بانته، رییس دولت، بالاترین سمت دولت و ریاست شورای نظامی وزایران را در سال 1977 به عهده گرفت. او در سال 1991 سرنگون شد. از آن زمان این دیکتاتور سابق با حفاظت رابرت موگابه، رییس جمهوری زیمبابوه در این کشور در تبعید به سر می‌برد. یکی از سخنگویان دولت زیمبابوه گفت منگیستو مهمان موگابه است. «وی در زیمبابوه می‌ماند و ما طبق معمول از او حفاظت می‌کنیم.»

مادامی که موگابه بر مسند قدرت باشد، منگیستو نگرانی از استرداد به اتیوپی ندارد. جنبش تغییر دموکراتیک اعلام کرده بود در صورتی که مورگان چانگیرای به ریاست جمهوری برسد، وی را مسترد خواهد کرد.

کد خبر 53567

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آفریقا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز